Franšíza – podnikání budoucnosti nebo vyhozené peníze?

Co se Vám vybaví pod tímto pojmem? Mě osobně jako první vytane na mysli nejmenovaný fastfoodový řetězec servírující převážně hamburgery. Je to pravděpodobně dáno tím, že dříve u nás moc jiných společností využívajících franšízové licence nebývalo. V dnešní době je ale situace jiná a tento obchodní model získává stále více na popularitě. Můžeme jej najít napříč všemi možnými oblastmi podnikání. 

Co je to tedy ta franšíza? 

Zjednodušeně řečeno se jedná o obchodní značku, zahrnující kompletní systém práce, včetně pevně stanovených standardů a pravidel. V případě franšízingu figurují dva subjekty. První z nich, majitel licence ji za určitý poplatek poskytuje druhému podnikateli. Ten pod značkou následně samostatně podniká. Jednotlivé licence se liší v mnoha faktorech, jako jsou například cena, rozsah licence a soubor pravidel a standardů. Požadavky se většinou zaměřují na prezentaci značky, kvalitu poskytovaných služeb a produktů či velikosti obchodních prostor.

Proč si pořizovat franšízu?

Podnikání na základě franšízové licence má svoje výhody i nevýhody. Mezi zápory patří zejména pořizovací náklady, které se liší u jednotlivých značek. Dokonce i v rámci jedné značky můžou být rozdílné formy konkrétní licence. Nejlevnější franšízy se pohybují v řádech desítek tisíc Kč a ty nejdražší dosahují miliónových částek. Další nevýhodou je právě omezení v důsledku přesně stanovených pravidel daného podnikání. Osobně si však myslím, že toto nelze brát vysloveně jako nevýhodu, protože nastavené a v praxi ověřené standardy mohou spíše pomoci v rozjezdu podnikání. 

 

A jaká jsou tedy pozitiva? V první řadě je to fakt, že začínáme podnikat s již zavedenou značkou. To nám přináší výhodu již existující skupiny zákazníků. To je podle mě velice silný argument pro podnikání na bázi franšízingu. Známá značka má ještě jednu důležitou přednost a to je rozložení nákladů na marketing a propagaci. Ano, samozřejmě musím propagovat svou pobočku, dát potenciálním zákazníkům vědět, že mám otevřeno a kde mě najdou, ale celkově již naší značku znají, a každý další franšízant mi v podstatě dělá reklamu. 

 

Rovněž zavedení konkrétních a ověřených postupů mi v podnikání může hodně pomoct. Díky licenci mám jakýsi návod, jak postupovat, jaké potřebuji vybavení, doporučení na prostory, zaměstnance a dokonce i rozpočet a předpokládaný finanční plán. Další významnou výhodou je přístup bank k velkým franšízám. Díky záruce známé značky a licence, mám větší šanci získat financování ze strany finančních institucí, než kdybych přišel s vlastním obchodním plánem a žádal o úvěr. 

Kde všude se franšízové licence využívají

I dnes patří mezi největší franšízové řetězce fastfoody. Kromě několika celosvětově známých gigantů se dnes rozvíjí spousta menších podobně zaměřených podniků poskytujících jídla z různorodých světových kuchyní. Právě pro rychlé občerstvení jde podle mě franšíza ideálním řešení. Jasně definovaná pravidla, postupy, dodavatelé a ke všemu známá značka. Lidé vědí, co mohou čekat. Díky rozvoji franšízingu nejsou však fastfoody již jedinou možností v oblasti gastronomie. Podnikání na základě podobné licence dnes používají i „klasické restaurace“. Další světové franšízy fungují v oblasti realitního trhu. Řekl bych, že i zde se vyplácí tento obchodní model. Dodává lokálním podnikatelům zázemí silné mezinárodní značky, zajeté postupy či profesionální školení. Tím to však nekončí, v Čechách jsou k dostání i licence v oblasti fitness, vzdělávání, lékáren či prodeje potravin. 

Pro koho se tedy franšízová licence hodí?

Hodí se pro toho, kdo nemá v hlavě konkrétní podnikatelský nápad, který by chtěl samostatně realizovat. Hodí se také pro toho, kdo má finanční prostředky a chtěl by je investovat do relativně bezpečného podnikání. Samozřejmě i zde jsou rizika, ale osobně vnímám tento obchodní model spíš pozitivně. Je pak na každém, aby si zvážil všechna pro a proti a rozhodl se podle svého nejlepšího uvážení. 

 

Jan Zeman

Mohlo by se vám také líbit