5 tipů na zdravé stravování. Nastartuje vám metabolismus, snadněji zhubnete a váš imunitní systém bude odolnější.

Zdravé stravování je pro správné fungování metabolismu důležité. A dobře pracující metabolismus je základním kamenem odolného organismu. A jak to udělat, abyste  svůj metabolismus podpořili co nejlépe? Zde je několik osvědčených tipů.

Základem zdravého stravování je pravidelnost

Znáte to. Celý den nic nejíte a pak sníte cokoliv, co vám padne do ruky. Tak přesně tomuto je třeba se vyhnout. 

  • Při nepravidelném stravování nechtěně tělu vysíláte signál, že přichází nedostatek. Díky této informaci se váš organismus začne chovat v energeticky úsporně a bude se snažit vydávat za stejné aktivity méně energie než doposud. Tím zpomalí své spalování, což mu případě opravdového nedostatku v minulosti zajistilo delší přežití. V dnešní době však vede k těžšímu hubnutí či snazšímu přibírání na váze. 
  • Pravidelnému stravování můžete pomoci například krabičkovou dietou. Jídlo si připravíte předem do krabiček a pak jej konzumujete v pravidelných intervalech. Pokud se vám příprava zdá jako časově náročná, můžete se obrátit na firmy, které se na zdravé stravování v krabičkách specializují. Ušetříte tím čas, a ještě budete stravovat o dost pestřeji. 
  • Díky krabičkovému stravování se mnohem lépe donutíte jíst včas a pravidelně. Přece jen už je vše připravené v ledničce, stačí to ohřát. 

Začátek dne je dobré oslavit dobrou snídaní 

Nejlepší je, pokud se zvládnete najíst do hodiny od probuzení. Ovšem nestačí jen vypít kávu. Je nutné dopřát si opravdové jídlo. Co by taková správná snídaně měla obsahovat? 

  • Celozrnné pečivo či ovesné vločky. 
  • Dobrou variantou jsou také různé kaše. Můžete zkusit ovesnou, ale klidně i jáhlovou nebo rýžovou. Připravíte je lehce a tělu dodají dostatek energie pro celé dopoledne.
  • Vajíčka. Třeba ta míchaná. Můžete si také připravit vaječnou placku. Je rychlá a výživná. Navíc má řadu dalších benefitů.
  • Mléčné produkty jako jogurt, žervé, lučina nebo sýr jsou zase podstatným zdrojem bílkovin.

Zelenina je mnohem důležitější složkou než ovoce

Ač má starší generace zafixováno, že jedno jablko denně stačí, pravda to úplně není. Jablka jsou skvělou potravinou, která přináší organismu mnoho dobrého, ovšem samospásná nejsou.  Mnohem důležitější než ovoce je v jídelníčku zelenina. A ta velmi často na českých talířích chybí.

  • Zelenina je zdrojem vitamínů, antioxidantů a minerálů. V tomto exceluje hlavně ta kořenová jako jsou mrkev, řepa, batáty, křen a podobně. 
  • Vláknina zajišťuje lepší trávení. Krom toho má zásadní význam pro růst dobrých bakteriích v našich střevech. Dostatek tedy vlákniny zlepšuje nejen peristaltiku, ale kvalitní osídlení střev se projeví i na imunitě a dokonce i na psychickém rozpoložení
  • Zelenina působí i jako prevence proti mnoha chorobám. Ať už se o různé druhy rakoviny či kardiovaskulární choroby. A kdo dobře jí, stárne i pomaleji. 

Nepodceňujte pitný režim. Šálek kávy se do tekutin nezapočítává 

Chcete-li být zdraví, nesmíte zapomínat na pravidelné doplňování tekutin. Ovšem s mírou. Pivo, víno a jiný alkohol se do tekutin nepočítají. Podobně i káva nebo mléko. Nejlepší je neperlivá voda, kterou dochutíte plátky citrónu nebo jiným druhem ovoce. Vhodné jsou také neslazené ovocné čaje.  

Dostatek tekutin zlepší kvalitu pleti,a dokonce zrychlí i trávení. Pokud chcete zhubnout, dbejte na dostatečné pití. 

Při zdravém stravování nezapomínejte na pohyb a sociální kontakty 

Jíst zdravé věci je samo o sobě prospěšné. V případě, že to zkombinujete z pohybem, prospějete svému tělu ještě více. Nemusíte rovnou běhat maratony ani zdolávat kopce na kole. I procházka svižnější chůzí stačí.  

Opomíjenou, avšak neméně důležitou věcí, je společnost. Ať už si vyberete kruh rodinný nebo přátele. Konverzace s ostatním lidmi, hlídání dětí nebo navštěvování zájmových aktivit prospívá nejen zdraví, ale je dobrým cvičením i pro mozek.  

Co je důvodem, kvůli kterému se chcete stravovat zdravěji?

Mohlo by se vám také líbit