Co se Vám vybaví pod tímto pojmem? Mě osobně jako první vytane na mysli nejmenovaný fastfoodový řetězec servírující převážně hamburgery a sladké pečivo. Je to pravděpodobně dáno tím, že dříve u nás moc jiných společností využívajících franšízové licence nebývalo. V dnešní době je ale situace jiná a tento obchodní model získává stále více na popularitě. Můžeme jej najít napříč všemi možnými oblastmi podnikání.
Co je to tedy ta franšíza?
Zjednodušeně řečeno se jedná o obchodní značku, zahrnující kompletní systém práce, včetně pevně stanovených standardů a pravidel. V případě franšízingu figurují dva subjekty. První z nich, majitel licence ji za určitý poplatek poskytuje druhému podnikateli. Ten pod značkou následně samostatně podniká. Jednotlivé licence se liší v mnoha faktorech, jako jsou například cena, rozsah licence a soubor pravidel a standardů. Požadavky se většinou zaměřují na prezentaci značky, kvalitu poskytovaných služeb a produktů či velikosti obchodních prostor.
Proč si pořizovat franšízu?
Podnikání na základě franšízové licence má svoje výhody i nevýhody. Mezi zápory patří zejména pořizovací náklady, které se liší u jednotlivých značek. Dokonce i v rámci jedné značky můžou být rozdílné formy konkrétní licence. Nejlevnější franšízy se pohybují v řádech desítek tisíc Kč a ty nejdražší dosahují miliónových částek. Další nevýhodou je právě omezení v důsledku přesně stanovených pravidel daného podnikání. Osobně si však myslím, že toto nelze brát vysloveně jako nevýhodu, protože nastavené a v praxi ověřené standardy mohou spíše pomoci v rozjezdu podnikání.
A jaká jsou tedy pozitiva? V první řadě je to fakt, že začínáme podnikat s již zavedenou značkou. To nám přináší výhodu již existující skupiny zákazníků. To je podle mě velice silný argument pro podnikání na bázi franšízingu. Známá značka má ještě jednu důležitou přednost a to je rozložení nákladů na marketing a propagaci. Ano, samozřejmě musím propagovat svou pobočku, dát potenciálním zákazníkům vědět, že mám otevřeno a kde mě najdou, ale celkově již naší značku znají, a každý další franšízant mi v podstatě dělá reklamu.
Rovněž zavedení konkrétních a ověřených postupů mi v podnikání může hodně pomoct. Díky licenci mám jakýsi návod, jak postupovat, jaké potřebuji vybavení, doporučení na prostory, zaměstnance a dokonce i rozpočet a předpokládaný finanční plán. Další významnou výhodou je přístup bank k velkým franšízám. Díky záruce známé značky a licence, mám větší šanci získat financování ze strany finančních institucí, než kdybych přišel s vlastním obchodním plánem a žádal o úvěr.
Kde všude se franšízové licence využívají
I dnes patří mezi největší franšízové řetězce fastfoody. Kromě několika celosvětově známých gigantů se dnes rozvíjí spousta menších podobně zaměřených podniků poskytujících jídla z různorodých světových kuchyní. Právě pro rychlé občerstvení jde podle mě franšíza ideálním řešení. Jasně definovaná pravidla, postupy, dodavatelé a ke všemu známá značka. Lidé vědí, co mohou čekat. Díky rozvoji franšízingu nejsou však fastfoody již jedinou možností v oblasti gastronomie. Podnikání na základě podobné licence dnes používají i „klasické restaurace“. Další světové franšízy fungují v oblasti realitního trhu. Řekl bych, že i zde se vyplácí tento obchodní model. Dodává lokálním podnikatelům zázemí silné mezinárodní značky, zajeté postupy či profesionální školení. Tím to však nekončí, v Čechách jsou k dostání i licence v oblasti fitness, vzdělávání, lékáren či prodeje potravin.
Pro koho se tedy franšízová licence hodí?
Hodí se pro toho, kdo nemá v hlavě konkrétní podnikatelský nápad, který by chtěl samostatně realizovat. Hodí se také pro toho, kdo má finanční prostředky a chtěl by je investovat do relativně bezpečného podnikání. Samozřejmě i zde jsou rizika, ale osobně vnímám tento obchodní model spíš pozitivně. Je pak na každém, aby si zvážil všechna pro a proti a rozhodl se podle svého nejlepšího uvážení.