Trpělivá práce na budování zpětných odkazů, čili linkbuilding, je nedílnou součástí péče o webové stránky.Ve fotbale se kdysi vžilo úsloví „já na bráchu, brácha na mě“. Označovalo přihrávky jdoucí z nohy na nohu a celek posouvají blíže k soupeřově brance. Podobně fungují zpětné odkazy.
Algoritmus vyhledávačů se dá vzdáleně připodobnit k lidskému společenství; ostatně programátoři, kteří jej sestavují, jsou taky jenom lidé. Když vám někdo z přátel doporučí nějakou službu, má to pro vás větší relevanci, než když na totéž vidíte reklamu. Algoritmus to vidí podobně. Pokud vás zmiňuje některý z relevantních odkazů, posouvá vás ve vyhledávání výš. Pokud se doporučujete proklikem vzájemně, tím lépe. Jedná se v podstatě o referenci, která vypovídá o kvalitě vašeho webu. Zjednodušeně řečeno ukazuje, že má mysl vést vaše stránky v patrnosti, sledovat je a „být kamarády“.
Budování zpětných odkazů je potřebnou a důležitou formou sloužící podpoře SEO (nezapomínejte ale na optimalizaci jako celek, mobilním SEO počínaje a SEO copywritingem konče) a tedy posouvání vašich stránek nahoru ve vyhledávačích. Otřepaný vtip říká, že nejlépe se ukrývá mrtvola na druhé straně vyhledávače Google. Tam už nikdo nechodí. Proto musíte být na té první.
Čeho dosáhnete kvalitním budováním zpětných odkazů? Ty nejviditelnější prvky jsou dva. Kromě výše zmíněného posunutí výš ve vyhledávání je to i přivedení nových návštěvníků. Díky tomu vás snadněji našli. Zpětné odkazy tak vyhledávačům zajišťují míru provázanosti vašeho webu s internetem
Není odkaz jako odkaz
Existují placené odkazovací stránky, které vám dokonce některé agentury mohou nabídnout. Pozor, v nich se skrývá past. Vyhledávače o jejich existenci ví a přiřazují jim nízkou věrohodnost, což v praxi znamená, že neplní očekávané cíle. Mnohem efektivnější, ovšem mnohem pracnější a náročnější na čas je budování systému zpětných odkazů na neplacené úrovni.
Představme konkrétní příklad.
Předpokládejme, že vaše podnikání spočívá v prodeji realit. Tehdy by bylo fajn mít proklik umístěný na některých vám nekonkurujících serverech zabývajících se stavebním boomem či dostupnosti hypoték. Vždy je potřeba myslet směrem k adekvátnosti a relevantnost odkazů. Jenže kde jej vložit?
Ideální situace nastane, jste-li zmíněni přímo v textu formou aktivního prokliku. Bez nadsázky super je situace ve chvíli, sleduje -li web uznávaným blogger. Rozhodně tím získáváte body ve svůj prospěch. Nemá smysl skromně stát vzadu a čekat, až si vás někdo všimne. Svůj význam mají i zmínky na sociálních sítích. Budování zpětných odkazů je vzdáleně podobné spřádání sítě známých, ježí vás budou doporučovat. Pokud má váš web podstránky, klidně je můžete využít k sebeodkazování na ně. Návštěvník uvítá možnost podrobnějších informací a zároveň pořád zůstává na vámi spravovaném webu.
Nezapomínejte na vyhodnocování
V rámci celé řady nástrojů, například Google Analytics, máte šanci zjistit, zdali zpětné odkazy skutečně fungují a přivádějí na vaše stránky nové zákazníky. Vyhodnocování tohoto typu práce se stránkami by se mělo stát součástí SEO analýzy či širšího vyhodnocení investic do SEO. Můžete mít z grafického hlediska skutečně vymazlené stránky, skvělé fotky a perfektně podané informace. To vše ale ztrácí hodnotu, pokud webovky nikdo nezná. Rozhodně uplatněte v praxi některé SEO tipy na zvýšení jejich viditelnosti!
Rada nakonec
Kde se nevyplatí dávat zpětné odkazy
- Nevyužívejte zápatí stránek
- Nezakládejte samostatné sekce či podstránky zabývající se pouze tímto typem odkazů
- Vyhněte se linkových farmám
Práce na vymazlení doporučujících url patří v rámci péče o web do samostatné SEO disciplíny. V ní můžete být jedničkou a excelovat, nebo se stát jedním z mnoha. A být průměrným v silně konkurenčním prostředí je v podstatě prohra. My vám přejeme vítězství.