V Ústí neonacisty nechceme http://www.vustineonacistynechceme.cz Občanská iniciativa Ústečanů, kteří nechtějí, aby jejich městem pochodovali (neo)nacisté Wed, 29 Jun 2011 10:12:17 +0000 http://wordpress.org/?v=2.9.1 en hourly 1 Za pouliční bohoslužbu v Krupce padly vysoké pokuty. Tak vysoké, že jsou v rozporu se zákonem http://www.vustineonacistynechceme.cz/novinky/za-poulicni-bohosluzbu-v-krupce-padly-vysoke-pokuty-tak-vysoke-ze-jsou-v-rozporu-se-zakonem http://www.vustineonacistynechceme.cz/novinky/za-poulicni-bohosluzbu-v-krupce-padly-vysoke-pokuty-tak-vysoke-ze-jsou-v-rozporu-se-zakonem#comments Wed, 29 Jun 2011 09:36:11 +0000 mira http://www.vustineonacistynechceme.cz/?p=933 (Ústí nad Labem/Krupka) Přestupková komise MÚ Krupka udělila pokuty několika účastníkům, organizátorovi a jednomu z kněží, pouliční ekumenické bohoslužby, kterou organizovala v Krupce 9.4. 2011 iniciativa V Ústí (neo)nacisty nechceme. Přestupková komise rozhodla v nepřítomnosti obviněných příkazovým řízením a udělila celkem 6 osobám pokutu ve výši 5.000.  Podle §13 přestupkového zákona však lze v příkazním řízení uložit pokutu pouze do 4.000,- .

„Jsme přesvědčeni, že žádný přestupek  jsme nespáchali, proto jsme proti příkazu podali odpor. Možná jsme to ani dělat nemuseli, protože příkaz je s největší pravděpodobností neplatný, kvůli výši  pokut. “ komentuje rozhodnutí komise Miroslav Brož, mluvčí ústecké iniciativy. „Všem údajným pachatelům jsme nabídli bezplatnou právní pomoc“ dodává.

Bohoslužbu v sobotu 9. dubna v Krupce sloužili společně otec Šťastný z Řeckokatolické církve a bratr Pavel Šindler z Českobratrské církve evangelické a byla rozehnána Policií za použití obušků dělobuchů a obrněné policejní jízdy, protože údajně bránila vstupu pochodu nacistů do sídliště obývaného mnoha Romy.. http://www.vustineonacistynechceme.cz/novinky/video-shrnujici-udalosti-v-krupce-9-4

Podle hodnocení přestupkové komise MÚ Krupka celkem šest osob spáchalo přestupek, mimo jiné tím, že   „… bránili v průchodu ( *Pochodu nacistů) ulicí Karla Čapka, umožnili tam konání bohoslužby a v důsledku toho, že výzvy PČR neuposlechli, museli být z místa vytlačeni pořádkovými silami PČR.“ .

„V Krupce žádný z účastníků bohoslužby přestupek nepáchal, protože pouze vykonávali svá základní práva, garantovaná ústavou, jmenovitě právo náboženského projevu“ tvrdí Radek Horváth, účastník Policií rozehnané bohoslužby. „To, že MÚ Krupka ještě odsoudí účastníky bohoslužby, včetně místního kněze, v nepřítomnosti, k nezákoně vysokým pokutám, je myslím skandální“ uzavírá.

Jde pravděpodobně o první případ v historii samostatné České republiky, kdy je udělena pokuta za pořádání bohoslužby.„Naše Iniciativa podala ve věci zákroku proti bohoslužbě ústavní stížnost. Velmi bychom si přáli, aby se Ústavní soud ve věci vyjádřil, jsme hluboce přesvědčeni, že protestovat proti pochodům nacistů je právem a snad dokonce i poviností každého člověka. To, že policie zakročí za použití hrubé síly proti poklidné bohoslužbě v jejím průběhu, nikdo nečekal, byl to tak strašný zážitek, že ještě teď tomu nemůžu uvěřit.“ svěřuje se Romana Vlčková další z účastníků bohoslužby.

 

Materiály:

Příkaz Komise k projednávání přestupků MÚ Krupka

Odpor proti příkazu

 

 

Iniciativa v Ústí (neo)nacisty nechceme podnikla v souvislosti s Policií rozehnanou ekumenickou bohoslužbou řadu kroků- podala ústavní stížnost http://www.vustineonacistynechceme.cz/novinky/iniciativa-v-usti-neonacisty-nechceme-podala-ustavni-stiznost-kvuli-zakroku-policie-cr-proti-ekumenicke-bohosluzbe-9-4-v-krupce , pokusila se o ústní interpelaci miniistra vnitra v Poslanecké sněmovně http://www.vustineonacistynechceme.cz/novinky/zadost-o-ustni-interpelaci-na-ministra-vnitra-ve-veci-zasahu-policie-proti-bohosluzbe-v-krupce , podala podnět Inspekci ministra vnitra http://www.vustineonacistynechceme.cz/novinky/podnet-k-prosetreni-zakroku-proti-ekumenicke-bohosluzbe-v-ulici-karla-capka-v-krupce-9-4-2011 a napsala otevřený dopis ministru vnitra http://www.vustineonacistynechceme.cz/novinky/otevreny-dopis-ministru-vnitra-radku-johnovi-zadajici-prosetreni-zasahu-policie-proti-bohosluzbe-v-krupce .

 

]]>
http://www.vustineonacistynechceme.cz/novinky/za-poulicni-bohosluzbu-v-krupce-padly-vysoke-pokuty-tak-vysoke-ze-jsou-v-rozporu-se-zakonem/feed 0
V Přerově něco smrdí http://www.vustineonacistynechceme.cz/novinky/v-prerove-neco-smrdi http://www.vustineonacistynechceme.cz/novinky/v-prerove-neco-smrdi#comments Fri, 24 Jun 2011 10:50:41 +0000 mira http://www.vustineonacistynechceme.cz/?p=923 S velkým znepokojením sleduji situaci v Přerově a připravované aktivity ve vztahu k pochodu nacistů, kteří mají tuto sobotu 25.6. pochodovat kolem domů obývanými  přerovskými Romy. Co mě znepokojuje a co na tom celém smrdí?

Přerovští Romové údajně organizují koncert a oslavu ve stejnou dobu, kdy kolem jejich domů budou pochodovat nacisté. Prý se nebojí, chtějí se prý místo toho, aby se pochod nacistů kolem jejich domů pokusili znemožnit, dobře bavit na koncertě. Koncert čistě shodou náhod chtějí uspořádat v místě, kde jeho účastníky budou moct policejní těžkooděnci snadno uzavřít a třeba slavící a dobře se bavící Romy na koncertě hodinku, dvě pozdržet…  Přijde Vám to absurdní a neskutečné? Mě ano.

Tak především, lidé, kteří vše koordinují a připravují sami sebe nazývají „Přerovští Romové“ , což vůbec není pravda. Na celé věci pracuje pracovní skupina jejímiž dominantními členy jsou Policie ČR, Člověk v tísni a Agentura pro sociální začleňování Úřadu vlády ČR. Tato skupina v Přerově pracuje dlouhodobě a prostě jen přidala sobotní pochod nacistů do své agendy. Nejedná se tedy o občanský, či angažovaný antifašismus místních Romáků, ale akci řízenou a schvalovanou především Policií a jejími dlouhodobými a loajálními partnery. Otázkou je, proč se skuteční organizátoři sobotního koncertu a „zábavy“ maskují za místní Romy. Odpověď je nasnadě.

Jaký je zájem Policie? A Jaký je zájem Romů?

Policie má jasný a čitelný zájem. Chce, aby sobotní pochod nacistů Přerovem proběhl „v klidu“. Také chce, aby nacisté mohli nerušeně projít celou svou „řádně nahlášenou“ trasou. Tedy kolem domů obývanými chudými Romáky, kolem oken bytů ve kterých budou strachem plakat vyděšené romské děti. To je zájem Policie.
To, že česká policie umožňuje pochodovat nacistům do míst, kde bydlí lidé, které nacisté ve své ideologii označují, jako příslušníky podřadné rasy určené k likvidaci, poskytuje jim při tom ochranu a zároveň tvrdě, za použití síly a násilí zasahuje proti lidem, kterým se tyto nacistické pochody nelíbí, považuji za selhání  české demokracie.

Je to, aby nacisté mohli v klidu a nerušeně pochodovat kolem jejich bytů i zájmem Romáků? Myslím, že rozhodně ne.  Je to zájmem neziskových organizací, které jsou placeny, aby hájily zájmy Romáků? Možná, za určitých podmínek..

Co když, třeba nezisková organizace dlouhodobě spolupracuje s policií, realizuje společné projekty a má za to mnohé výhody,  například granty, přístup k informacím, či možnost uplatnit svůj vliv směrem k připravovaným aktivitám policie směrem k Romům? A teď si představme, že tato nezisková organizace by se postavila na jedno odpoledne zájmům Policie, nesouhlasila by s jejím záměrem, aby nacisté mohli pochodovat „v klidu“ , kolem domů obývaných chudými Romy, strašit je a šířit nenávist. A pokusila by se tomu (samozřejmě nenásilnou cestou) zabránit? Potom by tato neziskovka jistě pocítila následky- všechna její dlouhodobě, pracně budouvaná spolupráce a přátelství s Policií by „šlo do kytek“, skončilo by. A s ním by skončily i všechny výhody, které přinášelo.

Zneužití sociální práce

Ze své praxe sociálního pracovníka dobře vím, že člověkem, ke kterému mají důvěru a věří mu, jsou chudí a nevzdělaní obyvatelé romských ghett velmi snadno manipulovatelní.  Kdyby nacisté měli pochodovat do lokality, kde profesně působím, místní mě mají rádi a věří mi, během jednoho odpoledne bych místní komunitu mohl přemluvit k takové reakci na pochod, k jaké bych chtěl. Od odjezdu k příbuzným, přes stavbu barikád, nebo třeba  k uspořádání koncertu a báječné oslavy. Ale neudělal bych to, protože by to bylo zneužití mé pozice a důvěry, kterou ve mě lidé, kterým pomáhám mají. Myslím si, ale že tyto zábrany v Přerově nebyly, nebo padly velmi rychle.

Jak to celé dle mého názoru bylo? Na schůzce pracovní skupiny popsané výše se prostě rozhodlo, co se udělá, tak aby to vyhovovalo všem jejím účastníkům. Tedy akce, se kterou bude moci souhlasit a podpořit ji i Policie, která má jen jeden záměr- aby pochod nacistů proběhl „v klidu“ a nacisté mohli projít celou svou „řádně nahlášenou“ trasou. Tento plán potom byl naočkován terénními pracovníky místních neziskovek do hlav obyvatel místní komunity.

Neměli by sociální pracovníci spíše povzbuzovat Romy k vlastní aktivitě, snažit se o „probuzení“ svých klientů? Když se romáci v Přerovském ghettu poprvé dozvěděli o tom, že kolem jejich domů budou pochodovat nacisté, kolik z nich řeklo, zastavíme je, budeme se bránit a kolik z nich řeklo „uděláme si koncert a oslavu“ ?

 

 

Poznámka na závěr: Agentura pro sociální začleňování i Člověk v tísni o.p.s. nekoukají na problém chudoby, ghett a sociálního vyloučení prostřednictvím etnických brýlí. V kostce řečeno,  domnívají se, že problém ghett není zaviněn Romskou etnicitou jejich obyvatel, ale dalšími vlastnostmi jejich obyvatel, jako je nízká úroveň vzdělání, nezaměstnanost, závislosti. Tedy, že Romák z ghetta, který udělá loupežné přepadení ho neudělal kvůli tomu, že by byl Rom, kvůli nějakým „romským povahovým vlastnostem“, ale prostě proto, že je to chudý, nevzdělaný feťák, kterého formovaly drsné podmínky ghetta. S tímto viděním a interpretací reality do značné míry souhlasím.

Toto vidění reality však zcela selhává a zkresluje realitu, když ho použijeme na vztah nacistů k Romákům. Je třeba si uvědomit, že nacisté nenávidí Všechny Romy. Je jim zcela jedno, jestli Rom krade železo a neoprávněně pobírá sociální dávky, nebo pracuje a má vysokou školu. Právě naopak, z hlediska jejich ideologie je pracující romský vysokoškolák „ještě nebezpečnější“.  Zkrátka etnicita zde hraje prim a právě náhled skrze etnické brýle nám v tomto případě umožňuje vidět realitu, takovou jaká je.

Romové bděte !

Míra Brož

]]>
http://www.vustineonacistynechceme.cz/novinky/v-prerove-neco-smrdi/feed 0
Iniciativa V Ústí (neo)nacisty nechceme podala ústavní stížnost kvůli zákroku Policie ČR proti ekumenické bohoslužbě 9.4. v Krupce http://www.vustineonacistynechceme.cz/novinky/iniciativa-v-usti-neonacisty-nechceme-podala-ustavni-stiznost-kvuli-zakroku-policie-cr-proti-ekumenicke-bohosluzbe-9-4-v-krupce http://www.vustineonacistynechceme.cz/novinky/iniciativa-v-usti-neonacisty-nechceme-podala-ustavni-stiznost-kvuli-zakroku-policie-cr-proti-ekumenicke-bohosluzbe-9-4-v-krupce#comments Fri, 03 Jun 2011 17:54:51 +0000 mira http://www.vustineonacistynechceme.cz/?p=893

Iniciativa v Ústí (neo)nacistynechceme společně s obyvateli Krupky dnes podala stížnost k rozehnání ekumenické bohoslužby Policií ČR. Bohoslužba byla sloužena v ulici Karla Čapka v Krupce 9. Dubna 2011, tedy v den kdy právě touto ulicí, do mnoha Romy obývaného sídliště Maršov, pochodovala Dělnická strana sociální spravedlnosti a jí spřátelené organizace. Bohoslužbu společně sloužili místní kněz otec Ludvík Šťastný z Řeckokatolické církve a bratr Pavel Šindler, farář Českobratrské církve evangelické. Policie bohoslužbu, která údajně bránila vstupu nacistů do romského ghetta, rozehnala za použití obušků, dělobuchů a obrněné policejní jízdy.

„Pro mnoho účastníků bohoslužby byl policejní zásah tím nejhorším zážitkem v jejich životě a těžkým šokem. Cítí se poškozeni na svých Ústavou zaručených právech, to je hlavní důvod, proč stížnost podáváme,“  vysvětluje Miroslav Brož, mluvčí ústecké iniciativy a jeden ze stěžovatelů. „Při analýze Shromažďovacího zákona naši právníci došli k závěru, že jeho část, tedy konkrétně §10 odst.2 písm.b) je v rozporu s Ústavou a proto plénum Ústavního soudu žádáme o jeho vypuštění“  doplňuje obsah stížnosti Brož.

„Pokud by Ústavní soud stížnosti vyhověl a deklaroval, že zásahem Policie ČR dne 9.4. byla porušena naše Ústavou zaručená práva, jistě by to znamenalo alespoň symbolickou satisfakci a doufejme, že by to mělo i jistý vliv na jednání policie ve vztahu k ekumenickým bohoslužbám do budoucna“  říká Evžen Martínek, další ze stěžovatelů „Jestli by však plénum ÚS zrušilo písm b) 2. Odstavce §10 shromažďovacího zákona, znamenalo by to velkou změnu pro pořádání demonstrací v České republice. Na jednom místě by totiž legálně mohla probíhat dvě shromáždění a bude na Polici ČR, aby zamezila potencionálnímu konfliktu mezi jejich účastníky, místo aby jedno ze shromáždění rozehnala, jako tomu činila s odkazem na toto ustanovení shromažďovacího zákona doposud,“ vysvětluje potencionální dopad stížnosti.

„Příprava ústavní stížnosti a logistika s tím spojená byla pro neformální iniciativu, která nemá žádné zaměstnance, právní subjektivitu, bankovní účet nebo kancelář, náročným úkolem. Práce všech je založena na dobrovolnosti a vnitřním přesvědčení, chtěl bych poděkovat všem, kteří se na přípravě stížnosti podíleli, především našim právníkům“ uzavírá Brož.

Podání ústavní stížnosti je dalším z kroků, které ústecká občanská iniciativa podnikla v souvislosti se zásahem policie proti poklidné ekumenické bohoslužbě. V minulosti už podala podnět k prošetření zákroku Inspekci ministra vnitra http://www.vustineonacistynechceme.cz/novinky/podnet-k-prosetreni-zakroku-proti-ekumenicke-bohosluzbe-v-ulici-karla-capka-v-krupce-9-4-2011 , napsala otevřený dopis ministru vnitra http://www.vustineonacistynechceme.cz/novinky/otevreny-dopis-ministru-vnitra-radku-johnovi-zadajici-prosetreni-zasahu-policie-proti-bohosluzbe-v-krupce a požádala o ústní interpelaci ministra vnitra ve sněmovně http://www.vustineonacistynechceme.cz/novinky/zadost-o-ustni-interpelaci-na-ministra-vnitra-ve-veci-zasahu-policie-proti-bohosluzbe-v-krupce .

Video zachycující zákrok policie proti ekumenické bohoslužbě http://www.vustineonacistynechceme.cz/novinky/video-shrnujici-udalosti-v-krupce-9-4

TEXT STÍŽNOSTI:  str 1, str 2, str 3, str 4, str 5, str 6, str 7, str 8

]]>
http://www.vustineonacistynechceme.cz/novinky/iniciativa-v-usti-neonacisty-nechceme-podala-ustavni-stiznost-kvuli-zakroku-policie-cr-proti-ekumenicke-bohosluzbe-9-4-v-krupce/feed 0
Pozvánka k diskuzi o protinacistických demonstracích http://www.vustineonacistynechceme.cz/novinky/pozvanka-k-diskuzi-o-protinacistickych-demonstracich http://www.vustineonacistynechceme.cz/novinky/pozvanka-k-diskuzi-o-protinacistickych-demonstracich#comments Sat, 14 May 2011 08:22:07 +0000 mira http://www.vustineonacistynechceme.cz/?p=889 Dovolujeme si Vás pozvat k veřejné diskuzi (nejen) se členy naší Iniciativy, studenty a akademickými pracovníky ústecké univerzity o roli občanského antifašismu. Přednáška proběhne v ústerý 17.5. od 17::00 v budově Fakulty sociálně ekonomické v Moskevské ulici.

]]>
http://www.vustineonacistynechceme.cz/novinky/pozvanka-k-diskuzi-o-protinacistickych-demonstracich/feed 0
Horváth a Banga jednali na americké ambasádě nejen o brutálních zásazích policie v Krupce a Novém Bydžově http://www.vustineonacistynechceme.cz/novinky/horvath-a-banga-jednali-na-americke-ambasade-nejen-o-brutalnich-zasazich-policie-v-krupce-a-novem-bydzove http://www.vustineonacistynechceme.cz/novinky/horvath-a-banga-jednali-na-americke-ambasade-nejen-o-brutalnich-zasazich-policie-v-krupce-a-novem-bydzove#comments Thu, 12 May 2011 17:54:25 +0000 mira http://www.vustineonacistynechceme.cz/?p=886 Kdo byl iniciátorem jednání se zástupci Velvyslanectví Spojených států amerických? Jak to celé vzniklo, že jste se právě vy dva ocitli na jednání?

D.R.H.: S Velvyslanectvím USA v Praze vedu čilý korespondenční a telefonický styk již nějakou dobu. Konkrétně s Úsekem vnitřní politiky, ale i s diplomaty z lidsko-právních, nebo policko-ekonomických odborů. Nejsem kompetentní uvádět konkrétní jména těchto diplomatů. Reaguji tak na Výroční zprávy amerického Kongresu týkající se dodržování lidských práv ve světě. Jsem totiž hrdým občanem ČR a tím pádem vnímám nelichotivé výsledky jmenovaných Zpráv také jako svou vlastní ostudu. Velice důkladně sleduji nálady, které panují v romské komunitě a to všechny názorové proudy, od těch umírněnějších, až po ty radikální a snažím se toto objektivně prezentovat americké straně. Nejsem mluvčí Romů, ani nemám mandát hovořit za komunitu jako celek, jen a pouze tlumočím jak to Romové v této zemi cítí. Nastiňuji možný vývoj a konzultuji s americkou stranou jejich poznatky a postřehy. Nejde mi pochopitelně jen o to, abych předložil možné návrhy opatření jak by měl tento stát postupovat ve vztahu ke svým občanům romské národnosti, ale i naopak co by tito občané mohli, nebo měli pro stát udělat. Jsou však jisté mezinárodní smlouvy, které ČR ratifikovala a ze kterých je nutné vycházet a kde má ČR jistý handicap v tom, že prostě neplní…..

Můj akční rádius je obsáhlý, ale specializuji se na extremistickou scénu a jako aktivní spoluorganizátor akce v Novém Bydžově a Krupce jsem byl pozván k osobnímu jednání na Velvyslanectví, kde jsem měl předložit důkazy a vlastní postřehy z těchto dvou demonstrací. Okamžitě jsem kontaktoval svého přítele a schopného novináře Patrika Bangu a požádal ho, aby se těchto rozhovorů účastnil také a to z několika důvodů. V první řadě byl osobně přítomen na obou demonstracích a sledoval zákrok Policie ČR i chování obou shromáždění a v neposlední řadě je to právě on koho poslední Výroční zpráva USA o dodržování lidských práv ve světě zmiňuje. O této kauze toho nepochybně Patrik řekne víc a lépe.

P.B.: V podstatě nemám co dodat. Využil jsem možnosti vyjasnit si stanoviska se zástupci americké diplomacie v tématech, která se mne týkají.

Co jste od jednání očekávali?

D.R.H.: Osobně jsem považoval za stěžejní přímé angažmá americké strany a také mě zajímal jejich náhled na situaci. O zákrocích policie toho bylo nasáno již mnoho a nepochybně ještě bude, takže nemá smysl zabředat do podrobností týkajících se demonstrací v Novém Bydžově a Krupce. Pochopitelně, že vím jak se USA staví k fenoménu svobody projevu a i v této otázce panovala vzájemná shoda. Řeč byla spíše o omezení svobody jedné skupiny obyvatel na úkor té druhé a to vše za asistence policie ČR. Vnímám právo shromažďovat se jako posvátné do doby, než negativním způsobem nezačne ovlivňovat práva jiná. A to se stalo v Krupce i v Novém Bydžově. Pochopitelně, že i američtí diplomaté mají své právní výklady a vnímají velice citlivě skutečnosti o kterých jsme dlouze diskutovali. I já nesl na jednání právní výklad litery Zákona 84/1990 Sb., který vypracovali právníci z iniciativy V Ústí neonacisty nechceme, které jsem členem. Výstupem z této schůzky byl příslib jejich angažmá před následnou akcí v Brně. Mám poznatky o tom že intervenovali na vrcholné úrovni s lidmi z Bezpečnostní politiky státu Ministerstva Vnitra ČR a tak podobně.

P.B.: Očekával jsem výměnu informací, stanovisek a postojů. Byl jsem si jist, že americká diplomacie bedlivě sleduje události, které později ve své zprávě popisuje.

O čem konkrétně jednání bylo. S čím jste přišli vy a jaké názory prezentovali zástupci velvyslanectví?

D.R.H.: Částečně jsem již odpověděl v předchozím komentáři. Dodal bych snad svou vlastní invenci v průzkumu veřejného mínění uvnitř romské komunity. Po zákrocích jsem sáhodlouze hovořil s místními Romy z obou měst a došel k závěru, že se komunita zřejmě radikalizuje jako důsledek neprofesionálního přístupu státních složek při ochraně všech obyvatel bez rozdílu národnosti. Uvedl jsem přímo, že je to alarmující vyústění těchto dvou akcí a že bude velice záležet na tom jak dopadne demonstrace v Brně. Romové se prostě nebudou neustále modlit a nenásilně protestovat, když je proti nim použita hrubá síla. Dříve či později místo modlení budou stavět barikády a hájit svou důstojnost, zdraví a majetek se zbraní v ruce. Toto jsem řekl s naprosto vážnou tváří pár dní po tom co byla brutálně rozehnána bohoslužba v Krupce a bylo to pouhé tlumočení nálad, které tou dobou mezi Romy panovali. Pochopitelně, že jsme zmínili i standardní procedury jako podání Stížnosti na zákrok policie k Inspekci MV ČR a hlavně právě dopsanou Ústavní stížnost.

P.B.: Američané chápou situaci velmi dobře, mají vlastní zkušenosti. Jsou si ale vědomi toho, že u nás platí jiné právo než v USA.

Jaké jsou výsledky jednání? Dohodli jste se na něčem konkrétním?

D.R.H.: Výsledkem jednání (Pozn. redakce: prvního jednání ze 19. 4. 2011) je přímá účast lidí z ambasády při demonstraci 1. 5. v Brně. Diplomaté byli spolu s lidmi z Ministerstva Vnitra ČR v hlavním velícím středisku Policie, kde se vydávali konkrétní rozkazy a kde byl přítomen velitel zásahu a lidé z policejního ředitelství a místní samospráva města Brna. Nerad bych, ale celý rozhovor věnoval jen a pouze událostem týkajících se extremistické scény. Při poslední návštěvě jsem například předložil jisté materiály, které se týkají sterilizací žen a to zejména Romek, ale nejenom jich. Tento fenomén není doposud ošetřen samostatným zákonem a proto se ve věci odškodnění soudy nemohou spoléhat na patřičnou literu zákona. Velice obsáhlý dokument se spoustou konkrétních příkladů a také návrhů na řešení vytvořených jistou pracovní skupinou a lidmi z jedné nejmenované NNO si americký diplomat tento týden odveze do Washington, D.C., kde ho předloží Kongresu USA a bude hlavní zprávou v nadcházející Výroční zprávě o dodržování lidských práv ve světě. Jelikož tato zdlouhavá procedura se vleče již od roku 2007 a doposud není jasné jak se sterilizacemi nakládat. Jedna omluva Vlády ČR z roku 2009 jaro nedělá to je jasné.

Bylo by pošetilé vnímat angažmá USA v těchto záležitostech jako pozvánku, nebo dokonce impuls k exodu. Chápejte USA jako garanta demokratických principů a zemi, která toto prosazuje všude ve světě a v České republice zejména jelikož ČR je dlouholetým partnerem a spojencem. Je nutné pracovat na tom, aby všichni občané ČR měli snesitelné životní podmínky ve své zemi. Útěk od problémů není dobré podporovat, ale podporuje se snaha řešit tyto problémy.

P.B.: Na první schůzce jsme dali dohromady několik otázek pro české orgány, na které jsme dostali odpověď až tehdy, když se ptali Američané. Výsledky nejsou v tomto směru tak podstatné, podstatné je, že se romskému problému někdo věnuje.

Různí zástupci různých organizací nebo i jednotlivci jednají na různých úrovních o záležitostech Romů. Působí to na mě trochu nekoordinovaně. Myslíte si, že by měla vzniknout nějaká romská reprezentace nebo třeba zastřešující organizace, která by mohla v těchto záležitostech vyjednávat. Již v minulosti byla snaha, aby takové organizace vznikly. Bez úspěchu. Myslíte si, že vznik takové reprezentace je reálný?

D.R.H.: Věčná otázka. Myslím si, že koordinace je důležitá. Otázkou je jestli jedinci bez mandátu komunity mají dostatečný potenciál a schopnosti jednat. Myslím si, že snahy tu již nějaké byli a vždy to ztroskotalo na vzájemné nevraživosti lidí, kteří byli potencionálními adepty. Podle mého to není nereálná představa, ale je důležité si uvědomit koho oslovit. Obávám se, že jistá generace romských aktivistů je ve funkcích tak dlouho, že prostě není schopná spolupráce s podobně smýšlejícími jedinci a vrstevníky. Mnohdy je vnímají jako škodnou v revíře a nikoliv jako partnery. Vidím proto jediný potenciál v generaci současných třicátníků například. Lidí, kteří nejsou svázáni konvencemi, vazbami na systém a nesnaží se udržet pochybný Status Quo. Znám spoustu schopných mladých lidí, kteří by byli vhodnými kandidáty na podobné funkce. Teď jde o to jestli tito lidé dostanou náležitou podporu. Nikdy nezjistíme jestli něco jde, nebo nejde dokud to nezkusíme. Proto jsem se rozhodl uspořádat v rámci jedné monstrózní konference i jedno samostatné fórum, kde by tato záležitost zazněla a byla zároveň projednána. Je jasné, že mezi delegáty musí být zastoupeny všechny skupiny a to nejenom ty které jsou léta vidět a mají konzistentní názory a postoje, ale i radikálnější spolky a jedinci a pochopitelně i zmíněná mladá generace. Seznam delegátů se rýsuje, panelisté přednášek jsou také jasní. Teď jde jen o maličkost: Dostat do jednoho sálu všechny ty, kteří by tam měli být, ale kteří tam možná nebudou chtít být, když tam bude ten či onen. Je to složité vyjednávání, ale mám příslib od těch hlavních hvězd zdejšího romského nebe. No hlavně, že ten sál je již zajištěn a občerstvení také. Neptejte se mě zatím na konkrétní jména. Dám je včas k dispozici, ale je nutné, aby nejprve oficiálně potvrdili účast a převzali závazné pozvání. Zatím je to na ústní dohodu a to je takové vachrlaté. Termín však mohu řádově uvést. Bude to koncem září 2011 v Ústí nad Labem. Tak doufejme, že to bude historické shromáždění. Mimochodem osobně bych to raději moderoval, než kandidoval na funkci.

P. B.: Organizace ano, pokud to bude politická strana. Ale pokud jde o spojení Romů…. Jsem skeptický. Na „scéně“ jsem mnoho let… ač mlád věkem, nabral jsem za posledních deset let mnoho zkušeností a jedna z nich říká, že na každém cigánovi bude něco, co se nebude jinému cigánovi líbit. Jedním dechem ale říkám, že dost bylo gádžů, řešících „náš problém“. Těším se na den, kdy se objeví mladý, charismatický, energický a dost chytrý Rom na to, aby to vzal do ruky. Ač skeptik, doufám v zázrak. Pokud se ale jedná o všechny ty parlamenty Romů, sdružení a „osobnosti“ které chtějí do Vatikánu, případně zakázat Mikeše… tak ať jdou do pr…, uškodili už dost.

 

Ptal se Zdeněk Ryšavý

Převzato ze serveru Romea

]]>
http://www.vustineonacistynechceme.cz/novinky/horvath-a-banga-jednali-na-americke-ambasade-nejen-o-brutalnich-zasazich-policie-v-krupce-a-novem-bydzove/feed 0
Míra Brož: Ve funkční demokracii mají učitelé vyšší platy než policisté http://www.vustineonacistynechceme.cz/novinky/mira-broz-ve-funkcni-demokracii-maji-ucitele-vyssi-platy-nez-policiste http://www.vustineonacistynechceme.cz/novinky/mira-broz-ve-funkcni-demokracii-maji-ucitele-vyssi-platy-nez-policiste#comments Thu, 05 May 2011 10:07:12 +0000 mira http://www.vustineonacistynechceme.cz/?p=870

Nemůžu začít jinak, než že se tě zeptám na blokádu Brna. Sdílíš nadšení z jejího průběhu?

Jistě. Organizátoři jsou borci, skvěle udělali mobilizaci, zorganizovali blokádu, dokázali získat podporu mnohých význačných osobností, prostě perfektní práce, není co dodat. Nejvíc bych si přál, aby se někteří bezesporu schopní lidé, kteří pracovali v brněnských iniciativách zapojilo do občanského antifašismu dlouhodobě, to by mohl být největší přínos blokády Brna a bylo by to moc potřeba. Brňákům za to, co dokázali, moc děkuju.

Přijde ti, že „aktivistická komunita“ potřebuje „novou krev“ ?

No především potřebuje „krev“ nějakou. Myslím, že dochází k přelomu v české (neradikální) antifašistické scéně. Uplynulých 20 let se občanský sektor o nácky příliš nestaral, „odpovědnost“ byla přesunuta na několik neziskovek, které od státu dostaly zaplaceno, aby se tématu nacismu věnovaly. Máme v ČR jednu neziskovku, která fotí nacisty na demonstracích, jednu, která pomáhá lidem, které nacisté zmlátí, a třetí, která o akcích nacistů informuje. Tyto neziskovky dělají, co mohou, a nelze očekávat, že udělají více.

Tu čerstvou krev a posily do antifašistické scény je třeba hledat jinde. V tom si myslím, že je draze získané vítězství z Nového Bydžova a Krupky. Mnoho lidí, aktivních jednotlivců, se tam poprvé zúčastnilo podobné demonstrace, poprvé zažili tu strašnou atmosféru strachu a nenávisti, kterou s sebou přináší naci pochod, byli konfontováni s násilím. Tyto lidi to probudilo, začali se zajímat, začali být aktivní, psát blogy, vzdělávat se v problematice, mnozí z nich jeli po výprasku v Bydžově do Krupky, kde byli biti znovu a jeli i do Brna, ač nevěděli, jestli tam policií nebudou zbiti opět. Doufám, že účast na blokádě v Brně takto zapůsobí na další lidi. A potom ta úžasná věc se zapojením křesťanů.

To trochu rozveď. Říkal jsi, že Bydžov ústecká iniciativa organizovala s neziskovkami a Krupku s křesťany. Proč ta změna?

No změna… Od začátku, tedy od roku 2009, se v naší ústecké Iniciativě angažuje několik duchovních různých církví. První ekumenická bohoslužba byla sloužena pod hlavičkou naší Iniciativy v dubnu 2009 v ústeckém Chrámu Nanebevzetí Panny Marie. Další náboženské shromáždění jsme uspořádali na hřišti v Trmicích u Ústí nad Labem v květnu 2010 v den, kdy se v Trmicích odehrával „předvolební míting“ Dělnické strany sociální spravedlnosti.

Chci říct, že naše Iniciativa má velmi různorodé složení, od pravičáků po levičáky, jsou zastoupeni konzervativci i liberálové, studenti i učitelé, náboženský prvek v Iniciativě byl přítomný po celou dobu. Naše Iniciativa má vždy takové směřování a její aktivity takovou podobu, jak jsou aktivní její členové. První rok byl velmi silným a aktivním členem Člověk v tísni, a tak ten první rok byl hodně v jeho znamení a režii. Druhý rok Iniciativy bylo nejaktivnějším členem Iniciativy naše úžasné ústecké Muzeum. Proto většina jejich aktivit byla muzejnického a vzpomínkového rázu. Letos jsou aktivní a pro Iniciativu hodně pracují křesťané, duchovní, a vtiskávají tak logicky Iniciativě svou formu a obsah.

A ta změna? Proč v Krupce nebyly neziskovky, které se předtím zapojily do organizace Bydžova?

Neziskovky se na organizaci Nového Bydžova nepodílely, přestože jsme škemrali, aby nám pomohly. Bylo s tím opravdu hodně práce a Bydžov je z Ústí nad Labem ještě o hodně dál než z Prahy. Nový Bydžov organizoval tým naší Iniciativy společně s o.s. Romea, která celé události zajišťovala mediální podporu a pronajala na den akce autobus z Prahy. Některé lidskoprávní neziskovky nás však podpořily alespoň například tiskovou zprávou nebo tím, že k účasti v Novém Bydžově zvaly své příznivce. V dvousethlavém davu, který byl v bydžovské ulici Na Šarlejích předtím, než do něj najeli policisté na koních, bylo hodně lidí z pražských neziskovek. Policejní zákrok pro ně byl těžkým šokem, nebyli na něj připraveni. Najednou zjistili, že reálný antifašismus vypadá jinak, než z tepla pražské kanceláře. I když se neziskovky označují rády slovem „nevládní“ , v reálu jsou mnohé z nich na vládních penězích, grantech a dotacích zcela závislé, nebo mohou být závislé i na přátelských kontaktech do státních složek. Při zákroku si uvědomily, že najednou stojí na „druhé straně“ , proti policii, která je řeže a rozhání. Začaly se o ty granty,dotace a kontakty bát. Některé nám napsaly, že s námi už nemluví, že už nikdy v budoucnu nebudou porušovat zákon (neuposlechnutí výzvy) nebo se od nás dokonce písemně distancovaly. Velmi se mi ulevilo a potěšilo mě, když někteří z nich přijeli do Brna a páchali tam v ulici Cejl opět přestupek.

Dozvěděl jsem se také, že některé pražské neziskovky, které o sobě tvrdí, že se zabývají problematikou neonacismu (což ale v reálu vůbec nemusí vůbec být pravda), pravidelně dochází na Ministerstvo vnitra a tam zasedají ve skupině nazývané Task force C, společně s úředníky Odboru bezpečnostní politiky. Odbor bezpečnostní politiky MV je přitom entita, která má na starost vypracování teoretické argumentace a stanovisek, na základě kterých jsou poté rozháněni a biti lidé, kteří protestují proti pochodům nacistů, zásahy proti odpůrcům nacistů běží pod jejich taktovkou. Policisté, kteří rozehnali bohoslužbu 9.4. v Krupce, tak učinili na základě podkladů, které jim tento odbor vypracoval. Po rozehnání bohoslužby tento odbor vydal prohlášení, ve kterém rozehnání bohoslužby a následný zákrok proti romským obyvatelům sídliště v Krupce označil za „maximálně korektní“ (!!!). Pražské neziskovky, které se do této pracovní skupiny zapojují, se tím samy kompromitují a dle mého názoru jde o maximální konformismus a popření role, kterou by měly nevládní, nestátní organizace v demokratické společnosti hrát.

A křesťané v Krupce?

Úžasní a nepřekonatelní. Při organizaci Krupky stála naše Iniciativa zcela osamocená. Křesťané nám se vším pomohli. Před pochodem nacistů jsme Krupku pravidelně navštěvovali a místní Romáci, kteří jsou věřící, nám vyprávěli o svém úžasném faráři otci Šťastném. Když jsme mu zavolali, jestli by nechtěl v Krupce pro své věřící 9.4. sloužit bohoslužbu, hned souhlasil. Stejně tak přijel farář Pavel Šindler z Humpolce a spolu sloužili ekumenickou bohoslužbu, která byla bohužel nejdříve narušována takzvanými policejními antikonfliktními týmy a následně brutálně rozehnána speciálními útvary pořádkové policie.

Účastnil jsem se už mnoha demonstrací a na některých jsem viděl ledacos. Nikdy jsem se ale nesetkal s takovou odvahou, jakou projevili otec Šťastný a bratr Šindler během policejního zákroku. Viděli, že se k nim blíží stovky zakuklených těžkooděnců s teleskopickými obušky v rukou a za nimi je k útoku seřazená obrněná policejní jízda. Otočili se k nim zády a dál pokračovali v pronášení modliteb a zpěvu náboženských tísní až do chvíle, než je těžkoděnci umlčeli a podnohama jim začaly vybuchovat policejní dělobuchy.

Přestože křesťané a faráři byli v Krupce terčem zákroku poprvé, stejně jako neziskovky v Bydžově si zachovali odvahu, přesvědčení a rovnou páteř i po zákroku. Ke skandálnímu rozehnání bohoslužby se vyjádřily církevní autority a samotní křesťané s námi začali spolupracovat ještě intenzivněji. Myslím, že křesťané mají v ochraně slabých a obraně proti násilí a nenávisti obrovský potenciál, který se začíná probouzet a aktivizovat. Je to podle mě jejich přirozená role ve společnosti.

Někteří vaši kritici a také policie tvrdí, že se jednalo o bohoslužbu fingovanou a že pořádáním náboženských shromáždění zneužíváte mezery v zákoně.

To je nesmysl, který mohu snadno vyvrátit. Jak už jsem zmínil, naše iniciativa v sobě má od začátku křesťanský prvek, který je dán účastí duchovních. Postupem času jsme na základě těžce nabitých zkušeností došli k závěru, že bohoslužba je ideálním formátem shromáždění, jaké pořádat v době pochodů nacistů do romského ghetta.

A to z několika velmi podstatných důvodů: Zaprvé, ve chvílích ohrožení lidskosti a hrozícího násilí pořádali lidé, vždy v dějinách lidstva, právě náboženská shromáždění a bohoslužby , zadruhé, bohoslužba je ze své podstaty nenásilnou a má velký potencionál mírnit a klidnit potencionální agresivitu svých účastníků , a zatřetí drtivá většina romských obyvatel sociálně vyloučených lokalit, a o jejich ochranu nám jde především, jsou věřící a bohoslužbu vítají a chtějí.

Dříve jsme ještě dodávali, že náboženské shromáždění přináší i výhody ze shromažďovacího zákona. Přišli jsme však na to, že policejní těžkoděnci nerespektují náboženský charakter shromáždění a rozeženou ho, tak i tak, i s faráři, jak každý mohl vidět v Krupce a Bydžově. Tím tedy tento důvod padá a bohoslužby v těchto chvílích budeme organizovat dále z důvodů, které jsem vyjmenoval. Jsem přesvědčen, že kromě svátků jako Vánoce a Velikonoce není vhodnější okamžik pro sloužení bohoslužby, než v době přímého ohrožení komunity hrozícím násilím z nenávisti. Krom toho lidé jsou k pořádání bohoslužeb a společným modlitbám ve chvílích ohrožení a hrozícího násilí nabádáni i v Bibli a mnohých dalších náboženských textech.

Policie začala tvrdit, že ekumenická bohoslužba, která byla sloužena 9.4. v ulici Karla Čapka, nebyla bohoslužbou, protože údajně nesloužila k vyjádření náboženského vyznání, ale šlo údajně ve skutečnosti o protestní shromáždění. To je samozřejmě směšné tvrzení, protože jestli shromáždění je bohoslužbou nebo ne, určuje především obsah tohoto shromáždění. Obsah bohoslužby v Krupce byl jasný- čtení z Bible, modlitby, kázání a zpěv náboženských písní. Některé modlitby z Krupky jsou stovky let staré a byly napsány právě pro takovouto příležitost – hrozícího násilí, „nepřátel před branami“. Policie dle mého mínění bohužel nemá žádné odborníky, kteří by byli vzdělaní a zběhlí v otázce náboženství, liturgie, teologie a podobně. Nepozná tudíž, co je bohoslužba a co není. Myslím si, že policejní právník či důstojík, který psal už 8.4., tedy den před naší bohoslužbou, že naše bohoslužba sloužená v Krupce není bohoslužba a že může být rozehnána, k tomuto hodnocení neměl žádnou kvalifikaci, velmi pravděpodobně se předtím nikdy v životě bohoslužby ani neúčastnil…

Co si vůbec myslíš o Policii, její práci a roli během pochodů nacistů? Komunikuje vaše ústecká Iniciativa s policií?

Donedávna jsem měl k policii respekt a snad si i vážil její práce. V minulosti jsem dokonce pro policii přednášel, školil policisty v problematice chudinských ghett a extrémní chudoby a to z dobré vůle a zadarmo, dokonce i cesťák jsem si platil ze svého…

Když jsem v Krupce viděl, jak policie silou rozhání bohoslužbu a hází dělobuchy mezi její účastníky a duchovní, dospěl jsem k názoru, že policie se zcela vymkla kontrole a nefunguje na principech policie demokratického státu.

Naše Iniciativa až do událostí, které se staly 9.4. v Krupce, s policií vždy komunikovala, sdělovala jí všechny informace, snažila se policii vycházet vstříct. Tento postoj jsme ale po Krupce zásadně přehodnotili. Policie se vždy jen snažila z nás vytáhnout informace, aniž by nám sama jakékoli dala, nikdy jsme od ní nedostali žádné záruky nebo nám lhali. Informace, které od nás získali, použili jen k jedné věci, aby rozestavili těžkooděnce na místa, ze kterých se jim budeme dobře rozhánět. Tedy s policií jsme přerušili komunikaci a do budoucna před nimi naše plány budeme tajit z důvodu ochrany zdraví a bezpečnosti účastníků našich akcí.

Nedávno jsem četl, že funkční demokracie se pozná podle toho, že učitelé mají vyšší plat než policisté. Ve vyspělých demokraciích na západ od našich hranic mají vyšší platy učitelé, na východě, na Balkáně v zemích bývalého Sovětského svazu a v asijských diktaturách mají větší platy policisté. Stejně tak v ČR, kde plat nastupujícího policisty je větší, než plat mladého učitele, přestože policista má jen maturitu a učitel předtím vystudoval univerzitu a jeho práce je daleko náročnější. Skandální mi přijde, že mladý policista bez vysoké školy má plat vyšší než člověk s doktorátem, který učí na vysoké škole nebo vědec v Akademii věd. To není v demokratických státech, kde policie „pomáhá a chrání“, normální. Samozřejmě si uvědomuji, že i policie potřebuje na určitých pozicích vysoce kvalifikované profesionály, které je třeba dobře zaplatit.

Policie má i další výhody. Když jsem naposledy pro policii přednášel, bylo to v rekreačním středisku policie v Chráněné krajiné oblasti Česko-saské Švýcarsko. Chtěl jsem si na baru dát kávu, ale neměl jsem moc peněz a věděl jsem, že ceny v okolních rekreačních zařízeních jsou opravdu velmi vysoké. Zeptal jsem se tedy pracovnice za barem, kolik stojí presso. Stálo 5 kč (slovy: pět korun). To mě velmi překvapilo, protože je to cena nižší, než kolik stálo presso před rokem 1989. Pracovnice jsem se zeptal, kolik stojí panáky drahých destilátů, které stojí vyrovnány za barem – skotské whisky, mexické tequily, jamajské rumy – a  než mi to stačila říct, okolo mě stojící policisté na ní dramaticky gestikulovali, že mi to sdělovat nemá. Tipoval bych, že policisté tam popíjejí (za naše peníze) tyto destiláty maximálně za 10 kč.

Takovéto věci jako přemrštěné platy a různé vedlejší výhody policistům dávají pocit, že nejsou našimi služebníky a úslužnými zaměstnanci, které si platíme, aby nám pomáhali, ale něco víc, privilegovaná kasta. Policisté, kteří zasahují proti pokojnému shromáždění, pak roboticky a bez přemýšlení poslouchají rozkazy, protože nechtějí přijít o místo, vědí, že při své kvalifikaci by takový plat, jako mají jako mají u policie, nikde jinde nikdy nedostali.

Jsou i další důvody, proč česká policie pracuje tak, jak pracuje. Často jezdím do Německa a vím, že tamní policie pracuje zcela jinak a mnohem lépe než ta česká. Je o světelné roky napřed před českou policií. To souvisí s požadavky na německé policisty. Němečtí policisté jsou cvičeni, aby používali rozum, samostatně se rozhodovali a měli odpovědnost za své chování. Ti čeští jsou trénováni, aby bez přemýšlení strojově plnili rozkazy.

Zajímavé mi přijde, že chce-li někdo pracovat u německé policie, musí perfektně ovládat (tj. ne na středoškolské úrovni) alespoň jeden cizí jazyk. To potřebuje na pozici pochůzkáře nebo dopraváka. Chce-li dělat důstojníka a něco řídit, musí umět na dobré úrovni jazyky dva. Z toho vyplývá, že mnozí lidé, kteří v ČR dělají vysoké policejní důstojníky a velí zásahům proti demonstrantům, by v Německu nemohli dělat ani pochůzkáře.

Co vaše ústecká Iniciativa, v jaké je kondici, nejste už unavení?

S velkou radostí a hrdostí můžu říct, že nás naopak události roku 2011 posílily a naše Iniciativa je akceshopnější a silnější, než kdy dříve.

Už jsem to zmiňoval, v Krupce i Bydžově bylo přítomno mnoho „prvodemostrantů“, které to velmi zapálilo a motivovalo k další činnosti a aktivitě. Tím se velmi posílil náš kádr a tým o několik velmi schopných lidí, kteří začali pro naší iniciativu pracovat.

Konečně se nám podařilo vyřešit problém s právníkem. Dlouhou dobu jsme naráželi na bariéru a překážku, že jsme neměli k dispozici dobrého a spolehlivého právníka, který by nám poskytl právní servis na špičkové úrovni. To se změnilo a poprvé se to projeví v následujících dnech, kdy podáme ústavní stížnost. Našeho skvělého právníka jsme tak před brněnskou blokádou mohli „vypůjčit“ i Brňákům v iniciativě Brnoblokuje, aby jim pomohl s čím bylo potřeba.

Rozehnání bohoslužby v Krupce policií bychom chtěli dotáhnout do konce, napsali jsme otevřený dopis ministru vnitra, na který jsme ale nedostali žádnou odpověď, požádali jsme poslance Františka Bublana o ústní interpelaci ministra vnitra ve Sněmovně, já jsem za sebe napsal podnět k prošetření zákroku na Inspekci ministra vnitra.

Co si myslíte, že ústavní stížností dosáhnete? Pomůže něčemu?

Detaily bych nechtěl komentovat, nejsem právník a ani jim nerozumím. Myslím však, že naše ústavní stížnost a hlavně tedy její obsah mnohé velmi překvapí. Nechci zatím prozrazovat víc, ale jestli bude úspěšná, přinese velkou a zásadní změnu pro pochody nácků, antifašisty, kteří směrem k nim aktivně vystupují, a pro policii, která pochodům nácků posytuje ochranu a čistí jejich trasu od občanů, kteří s naci pochodem nesouhlasí.

A co dál? Chystáte něco?

V následujících měsících bychom v Ústí chtěli uspořádat něco jako konferenci o tom, jak na nácky. Vzít si ponaučení, vyměnit a konfrontovat své zkušenosti. A samozřejmě jsme připravení vystoupit směrem k pochodu nacistů, který by směřoval do lokality obývané chudými Romy, nebo se odehrával v našem okolí.

Jak tedy na nácky? Máš nějaký recept?

Jsem přesvědčen, že problém s (neo)nacismem a fašistickými trendy ve společnosti nevyřeší zákazy, represe, uvěznění některých nacistů nebo zákazy jejich pochodů. To prostě nefunguje. Myšlenky a ideologie nejdou zakázat, ale jdou vyvrátit a obnažit to, na čem stojí, tedy v případě ideologie nacionálního socialismu čili nacismu na nenávisti, rasové nerovnosti a násilí. Když bude toto demaskováno, lidé, krom 5% frustrovaných, agresivních nešťastníků, nacismus odmítnou. Myslím, že velmi dobře to shrnul, dle mého názoru zdaleka nejlepší odborník na (neo)nacismus v ČR, dr. Charvát v tomto textu, zcela se s ním názorově ztotožňuju.

Proti nacismu pomůže jedině, když většinová společnost pochopí, na čem je založen, prohlédne jeho lži a uvědomí si  k čemu by jeho vzestup vedl. A až  si lidé, kteří nenávidí cigány, a takových je v ČR bohužel většina, začnou klást otázku „A kdo přijde na řadu po cigánech?“.

Sledujte náš youtube !

 

 

 

 

 

 

 

]]>
http://www.vustineonacistynechceme.cz/novinky/mira-broz-ve-funkcni-demokracii-maji-ucitele-vyssi-platy-nez-policiste/feed 0
Brněnské vítězství http://www.vustineonacistynechceme.cz/novinky/brnenske-vitezstvi http://www.vustineonacistynechceme.cz/novinky/brnenske-vitezstvi#comments Sat, 30 Apr 2011 08:01:03 +0000 mira http://www.vustineonacistynechceme.cz/?p=860

1. máje chtějí nacisté pochodovat Brnem a to konkrétně částí Brna, která je považována za romskou. Cílem jejich pochodu je šířit strach a nenávist. Mezi obyvateli města pochod vzbudil vlnu nevole a začali se organizovat v několika iniciativách, které směrem k pochodu nacistů 1. května aktivně vystoupí.

Iniciativy zorganizují protestní happening, ekumenickou bohoslužbu, divadelní performance a nenásilnou blokádu, která se pokusí pochodu nacistů Cejlem zabránit. Organizátoři blokády dobře vědí, že česká policie blokády nacistů vždy nemilosrdně a silou rozhání, proto vyzvali k podpoře blokády známé a respektované osobnosti politického, náboženského a kulturního života. Ty budou 1.5. sloužit v roli jakýchsi živých štítů, které mají zabránit policii, aby blokádu rozmlátila teleskopickými obušky a výbušninami, bez ohledu na to, že bude zcela nenásilná. Uvidíme, jestli tento plán bude mít úspěch, v Krupce nedávno policie rozehnala ekumenickou bohoslužbu na které byly přítomny děti a použila násilí proti duchovním, kteří ji sloužili.

Je však už jedno, zda policejní těžkoděnci blokádu rozsekají, či bude úspěšná. Brno už vyhrálo a brněnské vítězství spočívá v něčem jiném. Podobné pochody nacistů romskými částmi našich měst se totiž zpravidla odehrávají za lhostejného mlčení, či dokonce podpory místních většinových obyvatel. Ukazuje se, že v Brně tomu tak jistě není a jsem přesvědčen, že nacisté narazí na silný a organizovaný odpor kdykoli se v budoucnu budou chtít do Brna vrátit.

Míra Brož

 

]]>
http://www.vustineonacistynechceme.cz/novinky/brnenske-vitezstvi/feed 0
Policie zbrojí: na demonstranty má nově střílet „nesmrtícím“ střelivem http://www.vustineonacistynechceme.cz/novinky/policie-zbroji-na-demonstranty-ma-nove-strilet-nesmrticim-strelivem http://www.vustineonacistynechceme.cz/novinky/policie-zbroji-na-demonstranty-ma-nove-strilet-nesmrticim-strelivem#comments Fri, 29 Apr 2011 11:04:44 +0000 mira http://www.vustineonacistynechceme.cz/?p=854  

Policejní zásobovači v tichosti nakoupili střelivo nové generace. Jde o polyuretanové míčky, které mají průměr čtyři centimetry. Jeden stojí 840 korun a bezpečný (tedy nesmrticí ) má být už na vzdálenost jednoho metru. Munice je podle výrobce konstruována tak, aby „předala dost energie k zastavení mužské osoby, a to na vzdálenost padesáti metrů“.  Může se stát, že česká policie bude při víkendových prvomájových demonstracích poprvé ve své novodobé historii střílet do davu.  více

]]>
http://www.vustineonacistynechceme.cz/novinky/policie-zbroji-na-demonstranty-ma-nove-strilet-nesmrticim-strelivem/feed 0
Podnět k prošetření zákroku proti ekumenické bohoslužbě v ulici Karla Čapka v Krupce 9.4. 2011 http://www.vustineonacistynechceme.cz/novinky/podnet-k-prosetreni-zakroku-proti-ekumenicke-bohosluzbe-v-ulici-karla-capka-v-krupce-9-4-2011 http://www.vustineonacistynechceme.cz/novinky/podnet-k-prosetreni-zakroku-proti-ekumenicke-bohosluzbe-v-ulici-karla-capka-v-krupce-9-4-2011#comments Wed, 27 Apr 2011 13:41:42 +0000 mira http://www.vustineonacistynechceme.cz/?p=849

Inspekce Policie České republiky,

PS 21/IN

Nad Štolou 3

170 34 Praha 7

 

Věc: podnět k prošetření zákroku proti ekumenické bohoslužbě v ulici Karla Čapka v Krupce 9.4. 2011

Dne 9.4. 2011 jsem ze účastnil ekumenické bohoslužby pod širým nebem v ulici Karla Čapka v Krupce. Bohoslužba byla sloužena otcem Šťastným, administrátorem1 Řeckokatolické církve a bratrem Pavlem Šindlerem, farářem Českobratské církve evangelické.

Příslušníci policie nejdříve infiltrovali a snažili se ji narušit a znemožnit její průběh, následně bohoslužbu policie silou rozehnala za nasazení speciálních jednotek pořádkové policie (takzvaní těžkoděnci), dělobuchů, obrněné jízdní policie a helikoptéry. Po rozehnání ekumenické bohoslužby u vstupu do sídliště, policisté vedli zákrok proti civilnímu obyvatelstvu sídliště Karla Čapka romské etnicity. Romy těžkooděnci zaháněli do vchodů panelových domů, házeli mezi ně dělobuchy, vše za účelem, aby je dostali z ulic před tím než místem bude procházet pochod organizovaný Dělnickou stranou sociální spravedlnosti, která se otevřeně hlásí k ideologii nacionálního socialismu (nacismu).

Myslím si, že policie během zákroku a před ním porušila celou řadu zákonů (Zákon o Policii, Shromažďovací zákon, Církevní zákon) a postupovala v rozporu s Ústavou České republiky. Jako přímý účastník akce a člen organizačního týmu bohoslužby jsem osobně zaznamenal tyto skutečnosti:

Příslušníci policie si před zákrokem v Krupce odstranili identifikační čísla z uniforem a zabránili tak své identifikaci v případě porušování zákona z jejich strany. Toto konání řadových policitů bylo zcela tolerováno velícími důstojníky a nevyvolalo žádnou jejich reakci. Hovoří o tom mnoho svědků, je to zcela jasně vidět na mnohých obrazových a video záznamech. Policista s odstraněným identifikačním číslem je dobře vidět například zde: http://ustivolipiraty.files.wordpress.com/2011/04/foto-z-demo-krupka-9-duben-2011-sac5a1a-uhlovc3a1.jpg

Bohoslužbu v jejím průběhu narušovali takzvané antikonfliktní týmy a příslušnící tajné policie v civilu. Mezi účastníky bohoslužby se infiltrovalo velké množství příslušníků tajné policie v civilu a členů takzvaných antikonfliktních týmů, hovořili na kněží během jejich modliteb, snažilo se zatáhnout do hovorů lidi zpívající náboženské písně, tvořili hluk a stoupali si tak, aby věřícím zastínili výhled na kněží sloužící bohoslužbu. Policisté byli opakovaně žádáni kněžími i účastníky bohoslužby, ať tohoto jednání zanechají, že narušují náboženské shromáždění. Policisté bohoslužbu narušovali dál, ještě intenzivněji. Dle mého názoru se jednalo o porušování ústavního práva na svobodu náboženského vyznání a vykonávání náboženských obřadů. Popsané skutečnosti jsou vidět na těchto videích:

http://www.youtube.com/user/IniciativaVUNN#p/u/12/h7n3XRAka24

http://www.youtube.com/user/IniciativaVUNN#p/u/6/JDDtaIhpUpQ

Natáčení účastníků pokojné ekumenické bohoslužby tajnou policií. Během ekumenické bohoslužby byli věřící a duchovní natáčeni příslušníky tajné policie v civilu. Vím, že natáčení účastníků i pokojných demonstrací je zaběhlou praxí české policie. Chci Vás však upozornit na juridikát Správního soudu v Berlíně, který konstatoval, že natáčení poklidných demonstrací je v Německu protiústavní a hrubě zasahuje do základních lidských práv účastníků, které jsou zakotveny v německé Ústavě. http://www.vustineonacistynechceme.cz/novinky/nemecko-nataceni-nenasilnych-demonstraci-policii-je-nelegalni Protože listina základních lidských práv je i součástí Ústavy České republiky, domnívám se prostou logikou, že toto konání je protiústavní i v České republice. Žádám Vás tedy o přezkoumání zákonosti natáčení účastníků poklidných shromáždění, nebo bohoslužeb tajnou policií.

Nepravdivé informování o průběhu zákroku a bohoslužby ze strany policie. Po zákroku policie prostřednictvím svých různých tiskových mluvčích nepravdivě informovala o událostech v Krupce 9.4. . Tři základní nepravdy:

a) Policejní mluvčí Jarmila Hrubešová v tomto videu tvrdí, že organizátoři a faráři s nimi v Krupce odmítli komunikovat. To ovšem není pravda, už cca. 14 dní před bohoslužbou a v celém jejím průběhu naši zástupci (a před začátkem bohoslužby i kněží) se zástupci policie vyjednávali. Viz. třeba toto video http://www.youtube.com/watch?v=BpeG1S1ARMY , kde otec Ludvík Šťastný živě diskutuje s náměstkem pro službu kriminální policie a vyšetřování Ústeckého kraje plk. JUDr. Bohumilem Kotasem

b) Mluvčí Ministerstva vnitra Vladimír Řepka ve vyjádření pro Českou televizi dne 23.4. tvrdí, že ekumenická bohoslužba sloužená 9.4. v Krupce nebyla náboženským shromážděním. Dle vyjádření předních náboženských autorit3, teologů4 a v neposlední řadě kněží5, kteří bohoslužbu sloužili se o náboženské shromáždění jednalo. Existuje znalecký posudek na základě, kterého policie došla k závěru, že se nejednalo o náboženské shromáždění ? Pokud neexistuje, jaká je přesně kvalifikace policejního velitele/právníka, který toto stanovisko vydal v oblasti náboženství,teologie a liturgie?

c) Policie v tomto (nedatovaném a nepodepsaném) stanovisku http://www.mvcr.cz/clanek/stanovisko-ministerstva-vnitra-k-udalostem-v-krupce.aspx označuje zákrok proti ekumenické slovy „maximálně korektní“ . Samozřejmě si uvědomuji, že velmi záleží na výkladu slova korektní. Označení rozehnání bohoslužby pomocí teleskopických obušků, výbušnin a obrněné jízdní policie za “ maximálně korektní“ má myslím velmi silnou vypovídací hodnotu o stavu policie jako instituce. Oponenturu stanoviska mvcr najdete zde http://www.vustineonacistynechceme.cz/novinky/poznamky-ke-stanovisku-ministerstva-vnitra-k-udalostem-v-krupce

Neposkytnutí první pomoci zraněným. Krátce po rozprášení ekumenické bohoslužby jsem byl společně s dalšími účastníky bohoslužby a náhodně přítomnými obyvateli sídliště tmavé barvy pleti zahnán těžkoděnci do hloubi sídliště, do míst poblíž křižovatky ulic Karla Čapka a K háječku. Najednou jsem si všiml, že vedle mě se nachází těžce zraněný člověk, kterému těžkoděnci během rozhánění bohoslužby způsobili rozsáhlá zranění hlavy ze které mu silně teče krev. Přikládám odkaz na jeho fotografii http://ustivolipiraty.files.wordpress.com/2011/04/rozbita_hlava.jpg . Zraněný člověk vypadal v těžkém šoku a myslím, že vůbec nevnímal kde je a co se kolem něj děje. V jeho těsné blížkosti stála skupina (družstvo) těžkoděnců a lhostejně přihlíželi, jak krvácí. Chtěl jsem zraněnému poskytnout první pomoc, ale neměl jsem žádný zdravotnický materiál, obvazy atd. Viděl jsem, že jeden z přítomných těžkoděnců má na přilbě symbol kříže a jakousi bedýnku s křížem, usoudil jsem, že to musí být zdravotník vybavený lékárnou. Přistoupil jsem tedy ke skupině policistů, ukázal jim prstem na člověka krvácejícího před jejich očima z rozbité hlavy a žádal je, aby mu poskytli první pomoc. Jeden z nich (pravděpodobně jejich velitel) na toto mé jednání reagoval tak, že se po mě ohnal obuškem a křičel na mě ať opustím prostor. Po opakování mé výzvy k ošetření zraněného a zdůraznění vážnosti jeho zranění (silné krvácení z rozbité hlavy) se po mě těžkoděnec opět ohnal obuškem a zakřičel na mě, ať mu z mobilu zavolám záchranku. To jsem učinil, záznam mého zoufalého telefonátu na linku 155 je jistě dohledatelný. Operátor záchrané linky mi řekl, že díky pochodu DSSS se sanitní vozidlo do míst, kde se nacházel zraněný nedostane a požádal mě ať o posytnutí lékařské péče požádám na místě přítomné policisty. To jsem udělal, opět jsem byl odehnán naznačovanými údery obušků. Poté jsme byli těžkoděnci zahnáni dál a zraněného jsem už neviděl. Mnou popisovaná událost je zaznamenaná na tomto videu http://www.youtube.com/watch?v=TnzO-N6gxrA&feature=player_embedded v čase 4:47.

Vulgarita a projevovaný rasismus zasahujících příslušníků policie během celého zákroku policisté vystupovali proti romským obyvatelům sídliště verbálně agresivně, tykali jim, uráželi je, sprostě jim nadávali. Zachyceno je to například v závěru (čas 6:07 ) tohoto videa http://www.youtube.com/watch?v=TnzO-N6gxrA&feature=player_embedded .

V místě zásahu byly přítomny děti. Na ulici Karla Čapka bylo 9.4. během bohoslužby, během rozehnání bohoslužby a během policejního zákroku proti romským obyvatelům sídliště později po rozehnání bohoslužby, byly přítomny děti nejrůznejších věkových kategorií. Byly společně s dospělými „vytlačeny do domů“ a „rozptýleny“ za pomocí dělobuchů. Existuje nějaké stanovisko, či metodika policie, které se vyjadřuje k vhodnosti použití síly a donucovacích prostředků vůči dětem? Jaké je stanovisko inspekce k použití dělobuchů proti dětem?

Celková nepřiměřenost a neadekvátnost a nehospodárnost policejních opatření směrem k bohoslužbě. Domnívám se, že speciální oddíly pořádkové policie (těžkoděnci), kteří jsou cvičeni k boji s násilnými demonstranty a obrněná policejní jízda jsou ze své podstaty zcela nevhodným typem jednotek k nasazení během bohoslužby.

Za naprosto nevhodné a nelegální považuji také nasazení příslušníků tajné policie a speciálních protiteroristických a protiextrémistických útvarů tajné policie proti účastníkům bohoslužby a duchovním. Rozehnání bohoslužebného shromáždění na kterém byly přítomny děti, za použití teleskopických obušků, výbušnin a obrněné jízdy považuji za zcela skandální, šokující a odporující ústavním zásadám demokratického státu.

Na závěr přikládám ještě link na youtube kanál iniciativy v Ústí neonacisty nechceme, kde naleznete další videa z Krupky http://www.youtube.com/user/IniciativaVUNN#g/u a jedno delší video, které zachycuje události z 9.4. http://www.youtube.com/watch?v=TchfTO6qkoE&feature=player_embedded .

Děkuji za Váš čas a snahu o objasnění všech událostí a skutečností popsaných v tomto podnětu. Prosím, aby jste mě o průběhu vyšetřování informovali v zákoné lhůtě.

V Ústí nad Labem 27.4. 2011

 

Miroslav Brož

 

3Vyjádření bratra Joela Rumla, hlavy evangelické církve a předsedy Ekumenické rady církví České republiky k rozehnání ekumenické bohoslužby v Krupce http://www.e-cirkev.cz/data/att/Vyj%C3%A1d%C5%99en%C3%AD%20synodn%C3%ADho%20seniora%20%C4%8Ceskobratrsk%C3%A9%20c%C3%ADrkve%20evangelick%C3%A9%20k%20ud%C3%A1lostem%20v%20Krupce.pdf

4Mgr. Jiří Hoblík Th.D. komentuje rozehnání ekumenické bohoslužby ve článku http://www.vustineonacistynechceme.cz/novinky/jak-se-vydarila-poulicni-velikonocni-bohosluzba-v-krupce

5Otec Ludvík Šťastný hodnotí průběh bohoslužby 9.4. v Krupce http://www.youtube.com/watch?v=-mV4a9kcxM0

]]>
http://www.vustineonacistynechceme.cz/novinky/podnet-k-prosetreni-zakroku-proti-ekumenicke-bohosluzbe-v-ulici-karla-capka-v-krupce-9-4-2011/feed 0
Žádost o ústní interpelaci na ministra vnitra ve věci zásahu policie proti bohoslužbě v Krupce http://www.vustineonacistynechceme.cz/novinky/zadost-o-ustni-interpelaci-na-ministra-vnitra-ve-veci-zasahu-policie-proti-bohosluzbe-v-krupce http://www.vustineonacistynechceme.cz/novinky/zadost-o-ustni-interpelaci-na-ministra-vnitra-ve-veci-zasahu-policie-proti-bohosluzbe-v-krupce#comments Tue, 26 Apr 2011 20:02:57 +0000 mira http://www.vustineonacistynechceme.cz/?p=842

Vážený pan
Mgr. František Bublan
poslanec Parlamentu České republiky

Vážený pane poslanče,
chtěli bychom ocenit, že jste se připojil ke stanovisku Křesťansko-sociální platformy ČSSD, za kterou jste byl zvolen do Poslanecké sněmovny, v němž tato platforma vyjadřuje „znepokojení proti způsobu, jakým byl policejní zásah proveden, protestuje a žádá, aby byly důkladně prošetřeny okolnosti obou zásahů, a to zejména jejich přiměřenost.“

Jsme přesvědčeni, že je nezbytné, aby bylo důrazně na tento podle našeho názoru bezprecedentní zákrok policie poukázáno na půdě poslanecké sněmovny, která by se jím měla zabývat a měla by vyvolat debatu také o příslušném legislativním rámci (základní lidská a občanská práva, ústavní práva, tzv. shromažďovací a antidiskriminační zákon, pravomoci policie, působnost obcí) a jeho uplatňování.

Proto Vás jako bývalého duchovního, bývalého ministra vnitra ČR a především jako zvoleného zástupce občanů České republiky v poslanecké sněmovně chceme požádat za organizátory a účastníky ekumenické bohoslužby, která byla v sobotu 9. dubna t.r. ve městě Krupka u Ústí nad Labem násilně rozehnána pořádkovými oddíly policie ČR o ústní interpelaci na ministra vnitra k zákonnosti, přiměřenosti, profesionalitě a hospodárnosti uvedeného zásahu policie ČR proti účastníkům uvedené ekumenické bohoslužby v Krupce.

V přílohách tohoto e-mailu Vám zasíláme jako podklady dokumenty naší občanské iniciativy a odkazy na videozáznamy z uvedeného policejního zákroku.

Dokumenty a odkazy na aktuální videozáznamy o zákroku jsou rovněž k dispozici na webu naší iniciativy:
http://www.vustineonacistynechceme.cz/

Předem děkujeme za Vaši odpověď.

S přáním všeho dobrého

Miroslav Brož , Evžen Martínek

]]>
http://www.vustineonacistynechceme.cz/novinky/zadost-o-ustni-interpelaci-na-ministra-vnitra-ve-veci-zasahu-policie-proti-bohosluzbe-v-krupce/feed 0